TINDAKAN SYABAS MEMOTONG BEKALAN AIR BERAKHIR DENGAN KEMATIAN SEORANG PENDUDUK















Syarikat Bekalan Air Selangor (SAYABAS) telah memotong bekalan air kepada penduduk di Flat Kos Rendah Petaling Utama,Jln.PJS 1/52 pada 24hb.Jun 2008 kira-kira jam 11.pagi dan berlarutan hingga empat hari empat malam. Berikutan kesusahan mendapatkan air yang dibekalkan sementara, seorang penduduk Govindasamy berumur lingkungan 40an yang cacat anggota menghidapi polio kepenatan dan sakit dada lalu meninggal dunia dirumahnya disebabkan terlalu penat ulang alik mengangkut air. Beliau meninggalkan seorang isteri dan 4 orang anak yang masih kecil.

Seramai 3,000 orang penduduk yang berpendapatan rendah telah membantah tindakan pemotongan ini. Disebabkan hanya 30% daripada jumlah penduduk tidak menjelaskan bil kepada pemaju (meter pukal) maka adalah tidak wajar pihak SYABAS mengambil 'shortcut' menganiyai pengguna dan tidak mengenakan tindakan undang kepada pemaju. Rata-rata pengguna yang membayar bil mengatakan "SYABAS tidak adil dan melaksanakan tindakan mengikut nafsu syaitan" kata En.Uthaya Kumar,Pengerusi Kaw.Rukun Tetangga Flat Petaling Utama.
Satu Jawatankuasa Bertindak Membantah Tindakan SYABAS telah ditubuhkan bagi mencari jalan penyelesaian. NGO yang bergabung dalam Jawatankuasa ini ialah Persatuan Penduduk-Penduduk dan Kebajikan Flat Petaling Utama, Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Petaling Utama, MIC Cawangan PJS 1/52 dan Persatuan Pengguna dan Sosial Daerah Petaling (CAPs). Jawatankuasa ini yang dipengerusikan oleh En.Ismail Aziz (Penulis Blog) telah mengadakan satu sesi dialog bersama pihak Kerajaan Negeri, SYABAS dan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) pada 26 hb.Jun 2008 jam 6.00 petang. Hadir di sesi dialog ini ialah YB Hee Loy Sian,Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, YB.Kassim Aziz, Pegawai Khas YB ADUN Tmn Medan, Pegawai-pegawai dari SPAN dan Pegawai SYABAS Cawangan Petaling serta pemimpin-pemimpin tempatan. Seramai dianggarkan lebih 100 orang ajk dan ketua Blok hadir.

Sesi dialog ini telah merumuskan keputusan berikut:-
* Persatuan Penduduk memberi jaminan untuk mempastikan pengguna yang tidak menjelaskan bil membuat bayaran dalam tempoh 2 minggu dan secara beransur-ansur kepada mereka yang mempunyai tunggakkan yang tinggi. Persatuan juga akan berusaha untuk menyatukan penduduk supaya pelaksanaan pembayaran bil tunggakkan dapat dijelaskan kepada pemaju (Peters Brickworks).
* YB Hee Loy Sian, memberi jaminan bahawa beliau akan memohon kepada YB Menteri Besar Selangor supaya penduduk mempunyai meter individu secepat mungkin.

* YB Kassim Aziz memberi jaminan supaya penduduk akan menikmati bil percuma setelah meter individu dipasang.
* En.Asraf dari SPAN akan mempastikan dan bekerjasama dengan pihak SYABAS bagi melaksanakan sistem migrasi ini (pemindahan kepada meter individu).
* En.Ismail Aziz, Pengerusi J/K Bertindak menggesa pihak pemaju supaya menyelesaikan segala masalah berkaitan 'maintenance' (lif rosak, lampu koridor tidak bernyala, bangunan tiada wayar bumi, pili bomba rosak, button lif rosak, tong sampah tidak mengcukupi dan pampasan RM7 ribu kepada pembeli ground floor perlu dijelaskan segera kepada 30 orang pembeli terlibat).

Berikutan dengan memorandum bantahan dihantar pada 24 Jun kepada pelbagai pihak termasuk kepada PM,TPM,Menteri KTAK, Pengerusi SPAN, Pengerusi SYABAS, Presiden FOMCA, SUHAKAM, Pemaju,Dato'Bandar MBPJ, wakil rakyat dan Ahli Parlimen, En.Haleem Mat Som Pengarah Eksekutif Komunikasi dan Koporat SYABAS telah menghubungi En.Ismail Aziz pada petang 26 Jun dan menyatakan pihak pemaju (Peters Brickwork) telah membuat bayaran RM50 ribu ringgit kepada SYABAS dan akan menjelaskan baki hutang RM 10 ribu setiap bulan. Bekalan air disambung semula kira-kira jam 5.00 petang pada 26 Jun 2008 iaitu sejam sebelum majlis dialog diadakan.

No comments: